Regler & betingelser

Handelsbetingelser

Hvem er vi
Hos Rolsted Cykler Viborg møder du et ungt team af faglærte og cykelinteresserede, som altid står klar med professionel vejledning. Rådgivningen og serviceniveauet er højt, så besøg gerne vores fysiske butik hvis du ønsker den personlige betjening samt et par gode råd omkring cykler.

Vores butik ligger i hjertet af Midtjylland, tæt omkranset af nogle fede mountainbikespor, flotte naturskønne områder og bakket terræn. Hærvejen løber lige forbi vores facade og vi har hvert år mange besøgende turister der cykler langs den smukke nostalgiske hærvejsrute. 

Vores åbningstider på værkstedet og i butikken er:

Mandag - torsdag 10:00 - 17:30

Fredag 10:00 - 18:00

Lørdag 10:00 - 13:00

Søndag og helligdage lukket.

Værkstedet har i lange perioder åbent fra kl. 8:00 og kan tage imod reparationer fra morgenen af. Der kan dog forekomme ferieperioder og lignende hvor værkstedet følger butikkens åbningstider i stedet.

Rolsted Cykler Viborg er både medlem af Danske Cykelhandlere og Bike & Co. Dette sikrer en høj standart på vores værksted og at du altid kan finde en samarbejdspartner tæt på dig, hvis du vil overholde serviceeftersyn lokalt.

Alle handler på www.rolsted-cykler.dk indgås med Rolsted Cykler Viborg ApS, Ll. Sct. Hansgade 22, 8800 Viborg, tlf. +45 86 62 04 19, CVR 34 58 27 69, mail info@rolsted-viborg.dk
-Vi gør opmærksom på at cykler på vores webshop kan være afbilledet i en anden størrelse en hvad den reelt er.


Særlige betingelser for erhvervskunder og institutioner
Der gælder de samme regler og handelsbetingelser som beskrevet for forbrugeren. Dog med følgende undtagelser.
1. Fortrydelsesret bortfalder ved handel med erhvervsdrivende og institutioner.
2. Rolsted Cykler Viborg forbeholder sig ejendomsretten over varer købt på kredit, indtil den fulde købesum er erlagt, ved handler indgået med erhvervsdrivende og institutioner.
3. Alle omkostninger i forbindelse med håndhævelse af ejendomsret, påhviler den erhvervsdrivende og institutioner.

Betaling
Rolsted Cykler Viborg modtager betaling med VISA-Dankort, MasterCard og gavekort. Betaling vil først blive trukket på din konto, når varen afsendes. Der er IKKE gebyr på betaling med betalingskort på www.rolsted-cykler.dk 
Ordrebekræftelse fremsendes umiddelbart efter handlen er indgået. Når ordrebekræftelsen modtages, betragtes handlen som bindende.
Beløbet for varerne trækkes først når varerene sendes fra Rolsted Cykler Viborg. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det godkendte beløb ved købet.
Alle beløb er i DKK. Danske kroner og er inkl. 25% moms.
Rolsted Cykler Viborg bruger en godkendt betalingsserver, der krypterer alle dine kortoplysninger med SSL (Secure Socket Layer) protokol. Det betyder, at man ikke kan aflæse dine informationer.

Levering
Rolsted Cykler Viborg leverer på alle hverdage. 
Ordre på tilbehør, udstyr osv. indgået inden kl. 12.00 på hverdage, sendes hvis muligt samme dag.
Cykler bestilt inden kl 12:00 på hverdage, sendes først kommende hverdag efter bestilling.

Levering af varen
Rolsted Cykler Viborg benytter Post Nord til forsendelse af tilbehør, udstyr mm. Cykler, hjemmetræner og andet tungt eller vanskeligt håndterbart udstyr, benytter vi Danske Fragtmænd.
I betalingsmodulet vælges der mellem forsendelse med eller uden omdeling. Ved fragtfrie ordrer over kr. 500, er leveringen som udgangspunkt altid forsendelse med Post Nord, levering i pakke Box eller pakkeshop. Ved bestilling af cykler er levering som udgangspunkt altid med fragtmand med levering til kantsten.
Fragtskader anmeldes senest 24 timer efter levering med tydelig fotodokumentation på mail til info@rolsted-viborg.dk 
Cykler leveres 95% samlet. Eksempler på hvad der er nødvendigt at montere inden brug er: Pedaler, styr, sadel el. sadelpind, støtteben, baggagebære/lad, støttehjul, spejle, ringklokke og reflekser. Følg vejledningen der følger cyklen eller spørg hvis der er noget du er i tvivl om, gerne en gang for meget end en gang for lidt! Legecykler (størrelserne 12”, 16” og 18”) kan blive leveret i leverandørens egen kasse, såfremt dette er en mulighed.
Alle cykler (undtaget legecykler 12”, 16” og 18”) er blevet kontrolleret, justeret og testet af en cykelmekaniker, men evt. ergonomiske indstillinger og personlige præferencer kan være nødvendigt, som eksempelvis: Justering af sæde, styr, håndtag, tasker, holdere og lignende. 
Cykler leveres kun til brofaste øer i Danmark. Levering til ikke brofaste ører skal aftales på forhånd. Gebyr for levering til ikke brofaste øer kan oplyses ved henvendelse.
Rolsted Cykler Viborg forbeholder sig retten til at levere med egen kurér, såfremt dette er en fordel i forhold til mængde, størrelse eller geografi.
Der tages forhold for udsolgte varer og udskudt levering. Ved bestilling af en vare der mod forventning er udsolgt eller udskudt, kontaktes kunden af Rolsted Cykler Viborg for at aftale nærmere.
Bruger har altid ansvaret for selv at kontrollere om cyklen er i forsvarlig stand, og at alt sidder fastspændt, inden cyklen benyttes. Transporten kan have løsnet eller beskadiget dele som derved er sikkerhedsmæssigt uforsvarligt.

Trek og Specialized
Særlige forhold gør sig gældende ved bestilling af Trek eller Specialized cykler. Disse leveres med egen kurér med grundig vejledning i individuel tilpasning og personlig justering. Rolsted Cykler Viborg tager kontakt til dig og aftaler et leveringstidspunkt. Afhentning på adressen er også en mulighed ved bestilling af Trek eller Specialized.

Fragtpriser
Alle ordrer over kr. 500 sendes fragtfrit i hele Danmark inkl. brofaste øer. IKKE brofaste ører kan have tillæg på levering. Kontakt Rolsted Cykler Viborg inden bestilling ved levering til ikke brofaste øer. 

Afhentning
Det er også muligt at afhente varer i vores fysiske butik, som er bestilt på vores webshop, dette vælges i betalingsmodulet. Afhentning finder altid sted på adressen:
Rolsted Cykler Viborg
Ll. Sct. Hansgade 22
8800 Viborg
Du vil få tydeligt besked når varen er klar til afhentning. Afhentning og udlevering på adressen er ikke muligt før dette er bekræftet.
Medbring venligst ordrebekræftelsen samt billede ID ved afhentning.

Service
Når du kommer en ny cykel ved Rolsted Cykler Viborg, vil du sammen med cyklen modtage et servicehæfte med reklamationsbestemmelser, kontrolliste for klargøring, gode råd, låsebevis, servicekort og vejledning i vedligehold af din nye cykel.
Også kvalitetsprodukter skal jævnligt efterses og justeres. Derfor er det klogt at overholde eftersynene, som står i servicehæftet. Det første eftersyn er gratis hvis det foretages inden 3 måneder fra købsdato. Derudover anbefaler vi eftersyn af din cykel for hver 6. måned. Alle eftersyn skal som udgangspunkt altid foretages ved Rolsted Cykler Viborg. Hvis du af én eller anden årsag er nødsaget til at få din cykel efterset i en anden by, så anbefaler vi på det kraftigste at benytte én af de andre Danske Cykelhandlere på listen over Certificerede Cykelhandlere, eller én af vores kollegaer i Bike & Co.
Vi sender en SMS-besked som påmindelse, når det er tid til regelmæssigt eftersyn på din cykel. Dette skal ses som en service. Denne service kan afmeldes ved henvendelse til Rolsted Cykler Viborg på mail info@rolsted-viborg.dk. Vedhæftet kvittering eller ordreseddel på den ønskede cykel/cykler hvor SMS-servicen ønskes afmeldt.
Batterier på El cykler betragtes som sliddele og er ikke omfattet af den lovpligtige 2 års reklamationsret. Batteriers levetid og kapacitet afhænger af anvendelse og opbevaring, samt antal opladninger. Kontakt Rolsted Cykler Viborg hvis du er i tvivl om den generelle levetid og batterikapacitet på netop dit batteri.

Reklamationsret
Der gives 2 års reklamationsret i henhold til købeloven. Vores reklamationsret gælder for fejl i materiale og/eller fabrikation.
Reklamationen gælder ikke fejl eller skader begået ved forkert betjening af produktet / ydelsen. Reklamationsretten dækker heller ikke fejl eller mangler opstået i forbindelse med hærværk, påkørsel, manglende vedligehold eller ved almindelige slidtage.
Bruger har altid ansvaret for selv at kontrollere om cyklen er i forsvarlig stand, og at alt sidder fastspændt, inden cyklen benyttes. En efterladt cykel uden opsyn, kan have været udsat for hærværk. Transport af cyklen kan have løsnet eller beskadiget dele som derved gør cyklen sikkerhedsmæssigt uforsvarligt at benytte inden dette er rettet op på.
Ved en berettiget reklamation vil Rolsted Cykler Viborg dække returneringsomkostninger i et rimeligt omfang.
Returnering af reklamation er kun muligt ved forudgående aftale med Rolsted Cykler på info@rolsted-viborg.dk eller ved telefonisk kontakt på 86620419.
Forsendelser vedr. reklamationer sendes til:
Rolsted Cykler Viborg
Ll. Sct. Hansgade 22
8800 Viborg
Der modtages ikke pakker sendt på efterkrav.

Refusion
Hvis der er aftalt refusion, så returnerer vi det aftale beløb på det benyttede betalingsmiddel.

Genopladelige batterier
Vores generelle vejledning omkring håndteringen af batterier gælder især for El cyklers batterier men også for andre genopladelige batterier som kan være integreret i nogle af vores produkter som f.eks. genopladelige lygter og genopladelige cykelcomputere.
1. Du bør aldrig køre dit batteri helt i bund (aflade det). Det skader i sidste ende cellerne i batteriet, og cellerne vil derfor på sigt skulle udskiftes.
2. Når batteriet er fuldt opladet, bør du taget batteriet ud af laderen. Er batteriet fuldt opladet, skal det tages ud af ladestikket. Sluk også for laderen, når den ikke er i brug.
3. Oplad dit batteri minimum én gang hver anden måned. Også selvom du ikke bruger det. Et genopladeligt batteri der ikke bliver ”motioneret” med opladninger, kan falde sammen i cellerne og blive defekt. Et batteri der er faldet sammen, er ikke omfattet af garanti.
4. Batteriet bør oplades og opbevares i 5 grader, eller derover – oplad derfor altid dit elcykelbatteri indendørs.
5. Du bør aldrig lægge eller opbevare dit elcykelbatteri på en radiator, gulvvarme eller andre varmekilder, heller ikke imens batteriet oplades. Læg altid batteriet fladt under en opladning.
6. Hvis du har været ude at cykle i frostvejr i mere end ti minutter og skal oplade batteriet, vent da cirka en time med at lade på batteriet, efter du har taget det med indendørs.
7. Sjat ladning er det bedste for batteriet. Oplad derfor gerne elcykel batteriet, selvom du kun har kørt en kort tur. Et helt nyt elcykel batteri har cirka 500-800 fulde opladninger i sig. Det gælder ikke ved sjat ladninger, da batteriet jo ikke er kørt helt i bund. Dit batteri vil derfor formentlig holde længere, hvis du sjat lader det.

Fortrydelsesret
Der gives 14 dages fuld returret på varer købt i vores Webshop. Returretten gælder KUN handler på webshoppen og perioden regnes fra den dag, hvor du modtager ordren.
Returneringsomkostninger skal du selv afholde. Alle produkter der returneres til Rolsted Cykler Viborg, skal være forsvarligt indpakket. Returnering bør altid foregå som pakkepost med mulighed for sporing af pakken. Rolsted Cykler Viborg hæfter ikke for pakker beskadiget eller forsvundet under forsendelse.

Du skal benytte vores formular til returnering på vores hjemmeside. Du finder linket her.

Du hæfter for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Med andre ord – du kan prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik.
Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.
For at modtage hele købsbeløbet retur må du altså gøre det samme, som man kan i en fysisk butik. Du må afprøve varen, men ikke tage den i egentlig brug.
Nihola ladcykler og Nihola tilbehør er som udgangspunkt en bestillingsvare med forlænget leveringstid. Leveringstid for Nihola tilbehør er ca. 8 dage.
Nihola Ladcykler er IKKE indbefattet af fortrydelsesret, da denne produceres efter bestilling og specialfremstilles efter kundens ønsker og behov jf. aftalelovens §18, stk 2
Der er ingen fortrydelsesret for erhvervsdrivende.

Afbestilling
Ønsker du at afbestille en ordre, skal dette gøres inden kl 14:00 samme dag som bestillingen er foretaget. Er ordren ikke afbestilt inden kl 14:00, kan ordren allerede være ekspederet og indleveret ved Post Nord og kunden dækker derfor forsendelsesomkostningerne.

Afbestilling gøres ved at sende en e-mail til info@rolsted-viborg.dk med emnetekst ”AFBESTILLING -efterfulgt af ordrenummer”.


Persondata
Når du handler via Rolsted Cykler Viborgs’ webshop, skal du som minimum oplyse navn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse. Disse oplysninger er nødvendige for, at vi kan gennemføre en ordre.

Alle registrerede oplysninger bliver behandlet i henhold til reglerne i Persondataloven. Dine oplysninger vil ikke blive solgt eller videregivet til tredjemand. Som registreret har du altid mulighed for aktindsigt, og du kan gøre indsigelse mod en registrering i henhold til reglerne i Persondataloven.

Rolsted Cykler Viborg ApS opbevarer som foreskrevet i Regnskabsloven registrerede oplysninger i 5 år ud over bogføringsåret, hvorefter slettes dine data.
Du kan til enhver tid få indsigt i hvilke oplysninger vi har registrerret om dig. Du har også til enhver tid ret til at få slettet eller begrænset de pågældende data, såfremt at dette sker i overensstemmelse med bogføringslovens regler og forpligtigelser for opbevaring af bogføringsdata og regnskabsmateriale.

Ved besøg og handel gemmes der cookies lokalt på computeren. Cookies kan slettes i din browser.


Klagemuligheder – oversigt og links:
Rolsted Cykler Viborg er certificerede medlem af Danske Cykelhandlere og er tilknyttet Cykelbranchens Garantiordning. Ordningen sikrer dig en hurtig og reel behandling, såfremt du af en eller anden grund ikke er tilfreds med dit køb eller reparation.
Klagerne afgøres af et sekretariat, der om fornødent kan trække på professionel assistance for eksempel fra advokater, cykelbranchens sagkyndige eller CELF, Nykøbing F.
Klagebetingelser
Garantiordningen behandler kun klager fra private over certificerede medlemmer af Danske Cykelhandlere.
1. Du skal først have klaget til cykelhandleren og fået et afslag eller et utilfredsstillende svar, før Garantiordningen kan behandle sagen
2. Du kan klage, hvis du har ventet mere end 2 uger på et svar fra cykelhandleren på en skriftlig henvendelse fra dig
3. Du skal indbringe din klage for Garantiordningen senest 3 måneder efter, at cykelhandleren har afvist klagen.
4. Du skal indbetale et gebyr på kr. 125. Behandlingen af din klage kan først begyndes, når gebyret er modtaget i Garantiordningen. Gebyret tilbagebetales, hvis du får helt eller delvist medhold i din klage
Afgørelse er bindende for cykelhandleren, såfremt sagens genstand er under kr. 10.000. 
Afgørelsen kan af forbrugeren indbringes for Forbrugerklagenævnet eller domstolene. 
Klageformular kan fås ved henvendelse hos den certificerede cykelhandler eller hos Garantiordningens sekretariat:
Danske Cykelhandlere
Niels Bohrs Alle`181 
5220 Odense SØ
Telefon 65 92 33 00

Email: info@danskecykelhandlere.dk