TÆNK HURTIGST: Epic World Cup er den hurtigste XC-racer i verden på glatte til moderat tekniske ruter takket være dens enestående kombination af effektivitet, kontrol og letvægt. Verdensmester Christopher Blevins sagde det bedst: “Denne cykel giver mig alt det, jeg ønsker fra en hardtail, plus kontrollen og kapaciteten fra en fuldaffjedret cykel.” For at skabe denne fartmaskine krævede det en fuldt integreret udviklingsproces, opfindelsen af en radikal ny støddæmper og fire årtiers erfaring med offroad-sejre.
REFERENCERAMME: For at levere maksimal hastighed gennem ekstremt effektiv kraftoverførsel og præcis håndtering satte og opnåede vores ingeniørteam nye standarder for torsionsstivhed og krankboksstivhed. Denne bedrift krævede en integreret udviklingsproces, hvor en strukturelt overlegen dobbelt-diamant ramme blev kombineret med en støddæmper placeret inde i overrøret, afsluttet med Specializeds mest avancerede komposit-layup til dato.
EKSTREMT HURTIG: Specialized Ride Dynamics-teamet udviklede en revolutionerende støddæmperteknologi til Epic World Cup, som giver rytteren hardtailens effektivitet og hurtige respons, samtidig med at den tilføjer kontrollen, kapaciteten og momentbevarelsen fra en fuldaffjedret cykel – alt sammen med en simpel opsætning. I samarbejde med RockShox blev SID Deluxe WCID-støddæmperen udviklet med unikt uafhængigt justerbare positive og negative luftkamre, der kombinerer den eftertragtede hardtail-reaktion med evnen til at sluge terrænets ujævnheder og tilpasse sig specifikke ruter eller rytterpræferencer. Sæt den fast, og den føles som en hardtail – åbn den op, og du har en råstyrkecykel, der kan tage store stød. Men det er ikke kun “åben eller lukket” – den enkle opsætning giver rytteren mulighed for at justere dæmpningen i et spektrum fra fast til blød.
OVERPRÆSTERER I SIN KATEGORI: Epic World Cups 75 mm bagdæmpning giver kontrol og kapacitet, der normalt ses på langturscykler. Da den er designet til at blive kørt tæt på sin fulde vandring, giver den samme effektive bevægelse som en 100 mm dæmpet cykel med 25 % sag. For yderligere at optimere affjedringsydelsen har Specialized Ride Dynamics-teamet justeret fjederkarakteristikken til at være relativt flad gennem midtslaget, så den håndterer bump som en cykel med længere affjedring. Med sin store størrelse er den specialdesignede Mega Jounce Bumper en “brancheførst” og spiller en afgørende rolle i at håndtere de største stød uden at bunden rammes hårdt.
ER VI BLEVET TOSSEDE? Den banebrydende SIDLuxe WCID-støddæmper giver en unik blanding af støtte og eftergivenhed bagtil, mens RockShox SID SL med 3-Position Race Day 2-dæmperen låner det helt nye Epic 8 “Magic Middle”-tune, som giver støtte under trådet og 110 mm aktiv affjedring til at udjævne ujævnheder og sikre ultimativ effektivitet.
VÆGTEN ER SLUT: Med en rammevægt på kun 1.765 gram (inklusive maling, støddæmper og al hardware) overgår Epic World Cup selv de letteste konkurrenter. Dette giver hurtigere acceleration, mere effektiv klatring og mere adræt håndtering – alt sammen resulterende i mere fart. Vi opnåede den lave vægt og ekstreme stivhed ved at anvende den viden, vi fik fra udviklingen af Aethos, den letteste produktions-racercykel nogensinde, hvor vi udnyttede avanceret komposit-layup og optimerede rørformer.
DEN STØRSTE FLEKSIBILITET ER INGEN FLEKSIBILITET: Epic World Cup er udstyret med det komplette Roval Control SL-komponentkit: 1.240 gram hjulsæt, 180 gram sadelpind og 250 gram integreret cockpit (70 mm x 780 mm). Hver komponent leverer uovertruffen letvægt, stivhed og kontrol på World Cup-niveau.
Den helt nye Epic World Cup-ramme har Ride Dynamics-udviklet affjedringsteknologi og 75 mm optimeret baghjulsaffjedring. Takket være dens støddæmperteknologi leverer Epic World Cup en uovertruffen trådeffektivitet og er klar til de mest krævende nedkørsler – uden behov for lockout-kontakter.
SRAM XX SL-transmissionen bygger på, hvad topatleter kræver af gearskiftepræstation og robusthed, hvilket gør den perfekt til de ekstreme krav i offroad-racing.
RockShox SID SL med 3-Position Race Day 2-dæmperen giver støtte under trådet og 110 mm aktiv affjedring for ultimativ effektivitet.
For at matche Epic World Cups øgede kapaciteter har Roval Control SL-fælgen en helt ny offset-profil med en 29 mm indvendig bredde, som ikke kun øger styrken og reducerer vægten, men også forbedrer modstandsdygtigheden mod snakebites med 22 %.