Vedligehold din cykel

Cykel vedligehold:

Mange af punkterne i denne guide tager udgangspunkt i cykler med udvendige gear. De fleste af punkterne kan dog direkte overføres til cykler med indvendige gear, da disse som udgangspunkt blot har lidt færre mekaniske dele. Er du det mindste i tvivl, opfordrer vi dig til at kontakte os inden arbejdet påbegyndes.

 

Denne guide i vedligeholdelse af cykel er udarbejdet af professionelle cykelfagfolk med nødvendig viden omkring cykler og udstyr. Der er naturligvis forskellige risici forbundet med selv at vedligeholde sin egen cykel, da man selv hæfter i tilfælde hvor der sker skader på cyklen. Ved enhver brug af værktøj og plejemidler skal de retningslinjer som producenten foreskriver følges. Guiden er en vejledning der som udgangspunkt kan benyttes af alle til alle cykler. Men da ikke alle cykler er ens, opfordrer vi til, at du ved enhvers tvivlsspørgsmål, kontakter os inden reparation eller vedligehold udføres.

Vi kan ikke drages til ansvar for skader på cykel eller materiel opstået under reparation eller renovation.

 

Indholdsfortegnelse

Smøring af cykelkæde

Den der smør godt, kør godt…” sådan gælder det også for cykelkæder. Det er vigtigt at smøre sin kæde ofte og bruge en olie af en god kvalitet. Det er også vigtigt, at bruge en olie som passer til de forhold man kører under. Mange spørger hvor tit kæden skal smøres? Til dette spørgsmål findes der ikke ét svar, da mange faktorer spiller en væsentlig rolle i smøring af cykelkæden: Vejrforhold, antal kørte kilometer, hvor hyppigt der rengøres, olievalg samt kædetype er blot nogle af de vigtigste faktorer. Følg vejledningen herunder og vi er sikker på at du er hjulpet godt på vej.

Den nye kæde
Når kæden er helt ny, er den fra leverandørens side, som oftest smurt ind i fedt. Denne fedt slides af efter de første par ture og kan så tørres af med en klud, man kan evt. også bruge lidt affedter (degreaser). Kæden kan altså blive ganske beskidt når den er ny, da fedt tiltrækker støv og skidt. Det anbefales, at tørre det værste fedt af kæden inden første tur, eller evt. allerede inden kæden monteres. Derefter skal man naturligvis give kæden lidt olie, så den ikke er helt tør.

Olie efter vejrforhold
Du skal vælge olie efter, hvad vejrforhold du cykler i og, hvad årstid det er. Som en grov tommelfingerregel kan man sige, at der bruges tør olie om sommeren og våd olie om vinteren.

Når du har valgt den rigtige olie, så kan vi gå i gang…

Smøring:
Kæden smørres kun på ”rullerne”. Olie har en god evne til at fordele sig selv og trænger herefter ind i kæden. Det er derfor heller ikke nødvendigt at bruge store mængder olie på kæden.

 

Fremgangsmåde
Efter en cykeltur, tørres kæden af med en tør klud hvorved overskydende olie og skidt fjernes. Kæden sættes på det midterste tandhjul både foran og bagpå, således kan tandhjulene også tørres af. Jeg anbefaler herefter at give kæden olie, som fordeles på alle kædens ruller. Lad dernæst kæden stå med olie på, olien har derved mulighed for at trænge ind i kæden.

Inden næste cykeltur, tørres den overskydende olie af. Med olien fjerner du også det skidt som evt. må sidde på kæden. Den olie som er trængt ind i kæden er tilstrækkelig smørelse, selvom kæden umiddelbart kan virke tør udenpå.

Rengøring af cykelkæde

VIGTIGT: Efter at have renset cykelkæde med degreaser, er det vigtigt at smøre den korrekt efter forhold. Se venligst afsnittet med #Smøring af cykelkæde.

 

Cykelkæden kan godt trænge til en grundig rengøring et par gange om året. Det gælder især, hvis man kører mountainbike og får en masse skidt ind i kæden. Men undgå at rense din kæde alt for ofte, da det godt kan forkorte levetiden på din kæde.

 

Rensning af en cykelkæde kan sagtens foregå mens kæden bliver siddende på cyklen. Brug en stiv børste, dyppet i degreaser og børst skidtet af kæden, det sted forneden hvor den er fri fra tandhjulene. 

Nogle gange er det dog nødvendigt at komme helt i bund. Til den grundige rengøring af en cykelkæde anbefaler vi en kæderenser. Børsterne på kæderenseren kan komme helt ind mellem rullerne på kæden, så den bliver helt ren.

 

Fyld kæderenseren med degreaser, og monter den på kæden. De færreste kæderensere er helt tætte, rens din kæde udenfor eller dæk grundigt af med plastic under kæden (en sort affaldssæk kan bruges).

 

Kør pedalerne rundt og hold godt fast i kæderenseren. Det kan være nødvendigt, at udskifte degreaseren af flere omgange, hvis kæden er meget beskidt.

 

Justering af kæde (indvendige gear)

En cykelkæde bliver slidt hver gang cyklen benyttes. I takt med at den slides bliver der længere afstand imellem kædens ruller og dette gør at kæden vil komme til at hænge og have risiko for at falde/hoppe af tandhjulende. En slap cykelkæde er livsfarlig og bør derfor jævnligt strammes op. Ved justering af kæden skal der tit justeres gear, skærme, bremse eller måske endda afkortes cykelkæden.

Hvis ikke man har prøvet dette før, anbefaler vi at du kontakter en fagmand der kan udføre reparationen for dig. En korrekt justeret kæde kan i sidste ende spare dig for en del, da den korrekte justerede kæde også slider mindre på tandhjulene.

En korrekt justeret kæde kan bevæge sig ca. 2cm op og ned.

Rengøring af tandhjul og skiftere

Hvis cykelkæden trænger til en grundig rengøring, så trænger dine tandhjul sikkert også.

Rens tandhjul, forskifter og bagskifter med en børste som du kun bruger dertil. Brug en degreaser (kæderens) hvis tandhjul og skiftere er meget beskidte. Tør tandhjul og skiftere helt rene for vand og skidt efter det er renset. Smør derefter kæden med olie. Olien skal være en rigtig cykelkædeolie der er egnet til årstiden, læs evt afsnittet med #Smøring af cykelkæde hvis du er i tvivl.

Bagskifter

En bagskifter kan ikke tåle at cyklen bliver lagt ned på den side hvor gearet sidder. Hvis det er nødvendigt at ligge cyklen fra sig, så lig den da altid forsigtigt ned på modsatte side af gearskiftere. Under kørsel kan man være uheldig at få genstande i kæden der kan forsage vrid eller defekt i gearskiftere.

Stop øjeblikkelig kørsel hvis bagskifteren er blevet beskadiget eller skæv. Kontakt os i tilfælde af defekt på gear, inden der køres videre på cyklen. Hvis bagskifter eller stel er blevet skæv, kan det forårsage at bagskifteren kommer ud af justering og derved bl.a. kan skifte helt ind i hjulet. Dette kan få alvorlige og livsfarlige konsekvenser, så derfor bør du altid kontakte os hvis gearet ikke kører som det plejer.

 Til børne- og juniorcykler med udvendige gear, kan vi anbefale at montere en beskytter til bagskifteren.

En bagskifter skal smøres i alle bevægelige led 1-2 gange om året, eller efter behov. Brug en tynd universalolie.

Forskifteren

En forskifter skal smøres i alle bevægelige led 1-2 gange om året, eller efter behov. Brug en tynd universalolie.

Sådan løsnes et stift kædeled

Et stift led kan både give problemer med at skifte gear og nogle gange give en fornemmelse af, at kæden “hopper”. Det første du skal gøre, er at finde det kædeled, som giver problemer. Derefter er det ganske nemt, at få problemet løst. Det kan endda gøres med de bare hænder…

 

Start med at køre pedalerne rundt, så kæden bevæger sig og følg kæden nøje. Det er nemmest, hvis cyklen hænger i en stander, men alternativt kan du også løfte baghjulet. Hold øje med kæden når den kører igennem bagskifteren og har kontakt med pulleyhjulene eller lige, når kæden kontakter kassetten.

Når du ser at kæden hopper, eller ikke bevæger sig korrekt, har du fundet det stive led. Et led et stift på grund af at yderpladerne presser for meget mod inderpladerne – det er det problem, vi skal have løst.

Med håndkraft

Når du har fundet der stive led, tager du fat om kæden med begge hænder, og “masserer” kæden ved at bevæge den frem og tilbage horisontalt. Du kan evt. bruge en klud, så dine hænder ikke bliver fedtet ind i olie.
Bevæg kæden vertikalt, altså sådan som leddene normalt bevæges, for at mærke efter om leddet er løsnet og fungerer perfekt igen.

 

Med kædesprænger

Kan kæden ikke masseres på plads med hænderne, er det formentlig nødvendigt med en kædesprænger. Placer kæden i kædesprængeren med det stive led i de riller på kædesprængeren, som er tættest mod drejelige håndtag. Drej derefter kun 1/8 omgang, det skulle løsne kæden tilstrækkeligt.
Hvis ovenstående 2 metoder til at løsne det stive led ikke virker, da kan kæden være helt bøjet og skal derfor udskiftes.

 

Rengøring af skivebremser

Det er vigtigt at holde skivebremser rene og fri for olie og evt. fedtstoffer.

Rens af rotor på skivebremser

Rotoren kan renses for bremsestøv med skivebremserens. Skivebremserens renser rotoren for både fedt og snavs og fordamper lynhurtigt. Det kan også anvendes, hvis der ved et uheld kommer olie på rotoren.

PAS PÅ olie på bremseklodserne!

Hvis bremseklodserne kommer i kontakt med olie, anbefaler vi at de udskiftes til nye. Olie trænger lynhurtigt ind i bremseklodsen. Olie på bremseklodserne nedsætter bremseevnen væsentligt og kan være livsfarlig.

Vask

Brug aldrig højtryksrenser
Vi fraråder brugen af højtryksrenser, da man risikerer at spule alt fedt ud af lejerne på cyklen. Vi anbefaler heller ikke brug af højtryksrenser på kæden, da man derved presser vand helt ind i kæden. Brug i stedet en kæderenser, hvis din kæde er meget beskidt.

Ved brug af vandslange, eller en spand med vand, så undgå også at spule direkte på lejerne. Brug evt. en blød børste til stel og hjul, samt en lidt stivere børste til kæde, tandhjul, for- og bagskiftere og kranksæt.

 

Polering
Poler din cykel med en bikepolish. Bikepolish er en voks man påfører cyklens blanke dele og derefter polerer af med en tør og ren klud.

Lakken på en cykel holder længere og er mere modstandsdygtig når den poleres engang imellem, nøjagtig som det gælder for en bil. Det er desuden også nemmere at vaske cyklen ren når den er poleret. Skidtet sidder ikke så godt fast på cyklen, fordi voksen lægger en beskyttende hinde på lakken. Farven på din cykel falmer heller ikke så nemt når den er beskyttet af et lag voks.

Spænding af klingebolte

Husk at spænde klingeboltene efter engang imellem, så klingerne ikke løsner sig. Der er lidt forskel på om boltene er af aluminium eller stål og et par ting du således skal være opmærksom på.

På visse kranksæt er boltene til torx men de fleste kan tages med en umbracho nøgle str. 5.

Du skal holde imod på bagsiden af klinkebolten med det specielle værktøj, hvis 2 hak passer ind i boltens bagside og så løsne bolten på modsatte side med umbracho nøglen.

Når klingeboltene er løsnede, så har du mulighed for at give dem fedt, hvilket kan modvirke at de knirker. Fedtet gør desuden også at boltene er lettere at løsne.

Klingebolte af aluminium

 

Kører du med klingebolte af aluminium, så sørg for at spænde dem efter ofte, da aluminium er blødere end stål og derfor kræver lidt ekstra opmærksomhed. Det er generelt fornuftig at spænde klingeboltene efter jævnligt.

Smøring af gearkabler

Smøring af gearkabler kan have stor effekt. Det er med til et sikre dig at gearskiftet glider som det skal. Vi anbefaler at smøre gearkablerne, lige så ofte som man orker og især efter en grundig cykelvask, hvor vand kan trænge ind i kablerne…

 

Har du ikke universal olie, så brug almindelig kæde olie – det er bedre end ingenting. Teflon smørremiddel eller special flouruserende fedt, kan også anbefales.

Start med at sørge for at cyklen er i det højeste gear.

Bagskifteren presses derefter tilbage med tommelfingeren imens pedalerne drejes rundt, så kæden bevæger sig op på kassettens største tandhjul.

 

Cyklen er nu i det laveste gear, læg mærke til at gearkablet nu er slapt.

Gearkablet løsnes nu med hånden ved at trække kablet ud af kabelholderen og mod dig selv.

 

Gearkablet tørres først af med en klud så det er rent.

Kablet smøres dernæst med universal olie og kun på den del af kablet, som løber inde i yderkablet. Derefter monteres kablet igen i cyklens kabelholdere.

 

Kablerne ved gearskifterne renses og smøres naturligvis på samme måde.

Når alle kabler er smurt og monteret i kabelholderne igen, drejes pedalerne rundt. Cyklen vender nu tilbage til det højeste gear som vist på første billede, og der er spænding på kablet igen. Kør gennem alle gearerne et par gange, hvorved olien fordeler sig i kablerne.

Kablet ved forskifteren afmonteres når kæden er på den lille klinge foran. Forskifteren presses ud mod den store klinge, hvilket bevirker at kablet bliver slapt og det kan trækkes ud af holderen, som det ses på billedet. Kablet tørres af og smøres som det er illustreret på billederne ovenfor.

Smøring af v-bremser

V-bremser og andre fælgbremser skal jævnligt kontrolleres for nedslidte bremseklodser. Fælgbremser skal smøres i deres bevægelige dele 1-2 gange om året, eller efter behov. Herunder har vi beskrevet hvordan en v-bremse kontrolleres og smøres. Metoden for kontrol og smøring kan sagtens overføres til andre typer fælgbremser.

V-bremsen som er den mest almindelige af fælgbremserne, kan nemt løsnes ved at klemme bremsearmene ind imod dækket. På den måde kan “svanehalsen” løftes op af sin holder og bremseklodserne er nu nemme at kontrollere.

På de fleste bremseklodser er der en markering der viser hvortil bremsebelægningen stopper. Bremseklodserne skal skiftes inden denne markering overskides.

Efter at have kontrolleret eller skiftet bremseklodser, samles bremsen ved at klemme bremsearmene ind mod dækket igen. Hvis bremseklodserne er blevet udskiftet, kan det være nødvendigt først  at løsne kablet en smule. Når bremsen er samlet igen, anbefaler vi at den smøres i den bevægelige del med en universalolie.

Skruer og bolte

Vi anbefaler at alle skruer, bolte og møtrikker jævnligt smøres med en smule universalolie eller “våd” kædeolie. Dette kan forhindre rustdannelse i metallet.

 

Alle skruer og bolte på en cykel kræver regelmæssig efterspænding. Hvis du ikke selv har det nødvendige værktøj eller på anden vis ikke er i stand til selv at lave efterspænding, anbefaler vi kraftigt at cyklen indleveres til eftersyn minimum hvert halve år. For at få den bedste vejledning skal cykelmekanikeren altid informeres om hvor længe cyklen har kørt siden sidste efterspænding. Visse komponenter på en cykel kræver mere end blot en efterspænding.

Vi anbefaler at alle skruer, bolte og møtrikker jævnligt smøres med en smule universalolie eller “våd” kædeolie. Dette kan forhindre rustdannelse i metallet.

Smøring af styrfittings

Smøring af styrfittings er en nem form for vedligeholdelse og meget nødvendig  for at der ikke trænger vand ind i lejerne.  Smør dine lejer mindst 2 gange årligt eller efter behov. Gør også dette på din helt nye cykel, da lejerne ikke altid er smurt tilstrækkeligt fra fabrikken.

Jeg vil meget kort forklare, hvordan styrfittings smøres på en simpel og hurtig måde.

Løsn først topcappen og fjern den helt.

Løsn dernæst boltene på frempinden.

Træk forgaflen 1-2 cm. ned, hvorved der er afstand mellem ramme og gaffel. Der er nu mulighed for at smøre lejet. Hvis lejet er meget beskidt og evt. rustent, skal lejet helt ud for at blive renset og smurt.

 

Det er nemmest at løfte styr og fremping helt af, for bedre at kunne komme til, når de øverste lejer skal smøres. Lad blot styret hænge af sig selv, for at du har hænderne fri.

Løft spacers og dækslet til lejeskålen, for at det øverste leje kan smøres. Brug godt med fedt så lejet er beskyttet. Overskydende fedt kan tørres af, når cyklen er samlet igen. De fleste nye cykler har lukkede lejer, og lejet smøres derfor kun for at holde vand væk fra lejet.

 

Valg af dæktryk

Til mountainbike:

Det rigtige dæktryk kan gøre den helt store forskel på hvordan din cykel opfører sig i skoven og hvor sjovt du har det i sidste ende.

Du skal ganske simpelt finde en pind eller en rod i skoven. Dernæst skal du placere baghjulet på pinden og lægge din vægt på cyklen. Lufttrykket skal som udgangspunkt justeres efter at der er så tilpas meget tryk i dækket, at du ikke kan trykke dækket sammen så fælgen rammer pinden.
 
Denne metode skal ses som et udgangspunkt som du derefter kan justere dit dæktryk ud fra. Du kan altså køre med et lidt lavere dæktryk ved et meget blødt underlag og et lidt højere dæktryk ved et meget hårdt underlag.

 

Til Racercykler og hverdagscykler:

Det anbefalede dæktryk kan aflæses på siden af alle dæk.

Kontroller dæktrykket mindst én gang om måneden for at undgå unødig slitage og defekt på dækket. Garantien bortfalder hvis ikke dette overholdes. Ved at holde sig inden for producentens anvisninger, mindsker man også risikoen for punkteringer. Til pumpning af cykeldæk anbefaler vi at der bruges en pumpe med manometer (trykmåler).

Smøring af nippler

Smøring af nippler er ikke noget, du behøver gøre særligt ofte, men det forlænger levetiden af dine hjul betragteligt, og det gør det nemmere at rette hjulene op. Gør det i forbindelse med dækskift eller ca. 1-2 gang årligt.

Brug en “våd” kædeolie eller en universal olie.

Justering af slør i styrfittings

Slør i dit styrfittings kan være meget skadeligt for lejerne og det er ubehageligt at køre med, fordi cyklen ikke er helt stabil. Man kan opleve rystelser når der køres stærkt og kan især mærke det ved nedbremsninger.

Løsn først skiftevis boltene på frempinden, så frempinden sidder forholdsvist løst på forgaflens stilk.

Tjek for slør ved at placere cyklens forhjul mod en væg. Cyklen skubbes ind mod væggen. Hvis der er slør i styrfittings, vil der være bevægelse i lejerne, og hele cyklen “rokker” lidt frem og tilbage…


Spænding af topcappen:
Spænd umbrachoskruen på topcappen 1/8 omgang ad gangen, indtil sløret er væk. Sørg for at løfte forhjulet og dreje på styret, for at undersøge om styrfittings er spændt for meget.

Når sløret er væk og lejerne kører godt, spændes boltene på frempinden skiftevis.

Brug en momentnøgle og følg producentens anvisninger i forhold til spænding af boltene. Det er helt normalt at boltene på frempinden kun skal spændes med 5-10 Nm.

 

Forgaffel

Vedligehold af forgaffel

De fleste forgafler kræver et regelmæssigt service interval. Det nøjagtige interval kan oplyses af producenten. Vi vil som minimum altid anbefale et årligt service på luftaffjedrede forgafler samt kontrol af pakninger og inderben for hver tur. På forgafler med stålfjedre anbefaler vi kontrol af pakninger og inderben for hver tur.

Et service på forgafler indebærer adskillelse, rensning og skift af olie og pakninger. Et service koster typisk imellem 500-800 kr. og er ikke inkluderet i et almindeligt serviceeftersyn/efterspænding. 

 

Kontroller selv dine pakninger og inderben. Pakningerne skal være rene, bløde og gummiagtige, pas på ikke at beskadige dem. Inderbenene skal være rene, fri for ridser og mærker. Kontakt en fagmand hvis der er tegn på ridser eller andre skader. Efter at have kontrolleret forgaflen, smøres den let med en forgaffelspray, pas på ikke at få olie på skivebremser.

Luft affjedret forgaffel

Visse forgafler har et luftkammer i forgaflen, det er der ofte på mountainbikes fra prisklassen 8000,- og opefter. Men det kan dog også forekomme på billigere modeller. Det er utrolig vigtigt at have det rigtige tryk i sin forgaffel. En pumpe koster imellem 300-400 kr. og pengene er rigtig godt givet ud. Det anbefalede tryk er ofte angivet på siden af forgaflen. Ellers kan det findes på forgaffelproducenternes hjemmeside. Følg altid producentens anvisninger eller kontakt os hvis du er i tvivl.

Stålfjeder
Visse gafler fungerer alene med stålfjeder, hvor man naturligvis ikke bekymrer sig om lufttrykket. De fleste af disse forgafler kan man justere hårdheden i topppen af forgaflen. 

Fullsuspension

Affjedring i bagstel

Bagdæmpere kræver også regelmæssige service interval. Følg producentens anvisninger eller spørg i butikken.

De fleste bagdæmpere er også med et luftkammer. Her er det også utroligt vigtigt at have det rigtige tryk. Følg producentens anvisninger eller kontakt os.

Kontroller selv pakningen og inderbenet. Pakningen skal være ren, blød og gummiagtig, pas på ikke at beskadige den. Inderbenet skal være ren, fri for ridser og mærker. Kontakt butikken hvis der er tegn på ridser eller andre skader. Efter at have kontrolleret bagdæmperen, smøres den let med forgaffelspray, pas på ikke at få olie på skivebremser.

Indkøbskurv
Scroll to Top